آرزوی داشتن همه‌ی نعمت‌ها (کلیپ صوتی کوتاه)


بسم الله الرّحمان الرّحیم

چند لحظه از سخنرانی حاج‌آقا اسماعیل داستانی بِنیسی دربارۀ «آثار ناآگاهی» در روز پنج‌شنبه، ۱۳۹۸/۱۱/24 (متن صوت بالا):

آرزوی داشتن همه‌ی نعمت‌ها

در عالَم دیده نشده و شنیده نشده که حتّی یک مخلوق، همه‌ی نعمت‌ها را یکجا داشته باشد؛ حتّی نفر اوّل خلقت از نظر رتبه و مقام، یعنی: رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم. ـ ؛ لذا در حدیث شریف خود آن حضرت خطاب به حضرت امیرالمؤمنین ـ سلام اللّه تعالی علیه. ـ آمده که یا علی! به تو سه چیز داده شده که به منِ پیغمبر هم داده نشده: یکی پدرزنی مثل من که به تو داده شده و به من داده نشده؛ یکی همسری مثل فاطمه که به تو داده شده و به من داده نشده. ـ حضرت خدیجه‌ی کبری (سلام اللّه تعالی علیها) با همه‌ی عظمت فوق‌العاده‌ای که داشت، در حدّ دختر بزرگوارش، حضرت فاطمه‌ی زهرا (سلام اللّه تعالی علیها) نبود. ـ و دیگری فرزندانِ بلاواسطه‌ای مثل حسن و حسین که به تو داده شده و به من داده نشده.

     قرار نیست که همه‌ی نعمت‌ها به یک نفر، آن هم یکجا داده بشود؛ همه‌ی نعمت‌های مادّی و همه‌ی نعمت‌های معنوی.

     جَناب حَمران بن اَعیَن به محضر حضرت امام جعفر صادق ـ سلام اللّه تعالی علیه. ـ مشرّف شد. حضرت به او جملاتی بیان کرد، که اگر من جای جناب حمران بودم، جا داشت که عِمامه‌ام را به عرش بیندازم؛ اگر می‌توانستم. به تعبیر خودمانی فرمود: «حمران! کم‌کسی، هم دنیا دارد و هم آخرت و تو از آن‌هایی.»؛ یعنی: از کسانی هستی که هم دنیا دارند و هم آخرت.

     دنیاداشتن حمران به توضیح نیاز نداشت؛ چون حمران می‌دانست که بدن سالمی دارد، خانواده‌ی سالم و مؤمنی دارد، از نظر مالی هم وضعش خوب است، از نظر اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در فشار نیست، و بعضی نعمت‌های مهمّ دیگر دنیا که آرزوی هر کسی می‌تواند باشد، [دارد]؛ امّا از نظر اخروی، این، نیاز به توضیح داشت یا حدّاقل، توضیح، مطلب را کامل‌تر می‌کرد؛ [لذا] حضرت فرمودند: «وقتی قیامت می‌شود، من و پدرم (یعنی: حضرت امام محمّد باقر سلام اللّه تعالی علیه) دست‌های تو را می‌گیریم و تا تو را وارد بهشت نکردیم، تو را رها نمی‌کنیم.»

     خوشا به حال حمران! امّا همین حمران و امثال این حمران که هم دنیا داشتند و هم آخرت، دنیاداشتن و آخرت‌داشتن آن‌ها، به این معنا نبوده و نیست که همه‌ی دنیا را داشتند و همه‌ی آخرت را خواهند داشت.

     پس این که انسان آرزو کند که هم همه‌ی نعمت‌های دنیوی را داشته باشد و هم همه‌ی نعمت‌های اخروی را، [این آرزو] مُحال است.

#آرزو، #نعمت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته‌های مشابه:

دکمه بازگشت به بالا