پاسخ‌‌های حاج‌آقا بِنیسی به پرسش‌ها

پرسش‌های احکام

[vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”تقلید” align=”align_left” color=”green” style=”dotted” border_width=”3″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_toggle title=”نخستین تکلیف انسان پس از رسیدن به بلوغ چیست؟” style=”round” color=”green” size=”lg” css_animation=”zoomIn”]تقلید.[/vc_toggle][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”طهارت” align=”align_left” color=”green” style=”dotted” border_width=”3″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_toggle title=”آیا خون شهید پاک است؟” style=”round” color=”green” size=”lg” css_animation=”zoomIn”]خیر.[/vc_toggle][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”غسل” align=”align_left” color=”green” style=”dotted” border_width=”3″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_toggle title=”آیا در غسل، شستن سر با دست اشکال دارد؟” style=”round” color=”green” size=”lg” css_animation=”zoomIn”]خیر.[/vc_toggle][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”نماز” align=”align_left” color=”green” style=”dotted” border_width=”3″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_toggle title=”آیا نمازخواندن در جلو عکس محراب، صحیح است؟” style=”round” color=”green” size=”lg” css_animation=”zoomIn”]آرى؛ اگرچه مکروه است.[/vc_toggle][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_toggle title=”آیا نماز کسى که جایى از بدنش نجس بود و نمى‏‌دانست، صحیح است؟” style=”round” color=”green” size=”lg” css_animation=”zoomIn”]آرى‎؛ ولی اگر مى‏‌دانست و فراموش کرده بود، خیر.[/vc_toggle][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_toggle title=”آيا حالت تَجافى در هنگام تشهّد، واجب است؟” style=”round” color=”green” size=”lg” css_animation=”zoomIn”]

اگر كسى در رَكعت دوم امام جماعت، به او اقتدا كند، قنوت و تشهّد را با امام جماعت می‌خواند و احتياط، اين است كه در هنگام خواندن تشهّد، به حالت تجافى بنشيند؛ يعنى: انگشتان دست و سينه پا را به زمين بگذارد و زانوها را بلند كند؛ البتّه مرحوم حضرت آیت‌اللّه بَهجت ـ رضوان الله تعالی علیه. ـ اين كار را احتياط مستحب می‌دانست.

[/vc_toggle][vc_toggle title=”اگر کسى نمازى چهاررکعتى را نیّت کند و در رکعت دوم اشتباهاً سلام بدهد، مى‏‌تواند آن را به نیّت نماز دورکعتى حساب کند؟” style=”round” color=”green” size=”lg” css_animation=”zoomIn”]

خیر. وظیفه‌ی چنین کسى این است که اگر کارى انجام داده که چنانچه در نماز عمداً یا سهواً اتّفاق بیفتد، نماز را باطل مى‏‌کند، مثلاً: پشت به قبله کرده، نمازش باطل است؛ وگرنه، باید فوراً مقدارى را که فراموش کرده، به‏‌جا بیاورد و بِنا بر فتواى برخى از علما باید براى سلام زیادى (پس از تشهّد اوّل)، دو سَجده‌ی سهو انجام دهد.

[/vc_toggle][vc_toggle title=”آیا در نماز وتر، ترتیب بین استغفار برای 40 مؤمن و گفتن «هذا مقام العائذ بک من النّار»، واجب است؟” style=”round” color=”green” size=”lg” css_animation=”zoomIn”]خیر؛ بلکه گفتن آن‌ها نیز واجب نیست.[/vc_toggle][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”روزه” align=”align_left” color=”green” style=”dotted” border_width=”3″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_toggle title=”اگر کسى روزه‏‌اش را بخورد و در آن حال نداند که براى باطل‏‌کردن عمدى روزه باید ۶۰ روز روزه بگیرد، آیا باید ۶۰ روز روزه بگیرد؟” style=”round” color=”green” size=”lg” css_animation=”zoomIn”]

ندانستن این مسأله، حکم آن را تغییر نمی‌دهد. چنین شخصى باید براى کفّاره‌ی افطار عمدى هر روزه، ۶۰ روز روزه بگیرد که ۳۱ روز آن باید پشت‏‌سر هم باشد یا به ۶۰ فقیر‏‌، هر کدام، به اندازه‌ی یک مُد طعام (حدود ۷۵۰ گرم گندم یا آرد و یا مانند این‏‌ها) بدهد و اگر بر اداى کفّاره توانایی ندارد، باید استغفار کند و به نظر برخى از مراجع تقلید، هر گاه توانست، کفّاره‏‌اش را ادا کند؛ اگرچه به تدریج.

[/vc_toggle][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_toggle title=”حکم کسى که در ماه مبارک رمضان جنب شده است، چیست؟” style=”round” color=”green” size=”lg” css_animation=”zoomIn”]

1. اگر پس از اذان صبح، بى‏‌اختیار (مثلاً: در خواب) جنب شده است، روزه‏‌اش باطل نیست.

۲. اگر پیش از اذان صبح، هم جنب شده و هم عمداً غسل نکرده است، طبق نظر برخى از مراجع تقلید، روزه‏‌اش باطل است.

۳. اگر پس از اذان صبح، از راه آمیزش، جنب شده است، روزه‏‌اش باطل است. در این دو صورت باید: الف. قضاى روزه‏‌اش را بگیرد؛ ب. یا ۶۰ روز روزه بگیرد که ۳۱ روز آن باید پشت‏ سر هم باشد یا ۶۰ فقیر را سیر کند و یا به ۶۰ فقیر، هر کدام، به اندازه‌ی یک مُد طعام (حدود ۷۵۰ گرم گندم یا آرد و یا مانند این‌ها) بدهد. (هم الف و هم ب را باید انجام بدهد.)

۴. اگر پس از اذان صبح، از راه استمنا جنب شده است، روزه‏‌اش باطل است و باید: الف. قضاى روزه‏‌اش را بگیرد؛ ب. دو ماه روزه بگیرد که ۳۱ روز آن باید پشت‏ سر هم باشد؛ پ. یا ۶۰ فقیر را سیر کند و یا به ۶۰ فقیر، هر کدام، به اندازه‌ی یک مُد طعام بدهد. (هم الف، هم ب و  هم پ را باید انجام دهد.)

[/vc_toggle][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”عزاداری” align=”align_left” color=”green” style=”dotted” border_width=”3″][vc_toggle title=”آیا سینه‏‌زدن در عزاى اهل بیت ـ علیهم السّلام. ـ درست است؟ از کسى شنیدم که این کار را صفویّه درست کردند.” style=”round” color=”green” size=”lg” css_animation=”zoomIn”]

1. سنّت سینه‏‌زنى، در میان عرب‏‌ها به صورت فردى رایج بوده است و زمانى که سوگوارى، علنى و گسترده شد، به‏‌ویژه در زمان صفویّه، به شکل گروهى و اجتماعى درآمد؛
2. اگر گفتار یا کردارى، شایسته باشد، صفات و اعمال دیگر گوینده یا انجام‌دهنده‌ی آن را نباید در نظر گرفت؛
3. سینه‏‌زدن اشکالى ندارد؛ البتّه به گونه‏‌اى که سبب ضرر «مهم» بر بدن و وهن مذهب تشیّع نباشد.

[/vc_toggle][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_toggle title=”آیا به سر زدن در عزاى اهل بیت ـ علیهم السّلام. ـ اشکال دارد؟” style=”round” color=”green” size=”lg” css_animation=”zoomIn”]اگر باعث ضرر «مهم» بر بدن و وهن مذهب تشیّع نباشد، خیر.

[/vc_toggle][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_toggle title=”آیا نوشتن نام اهل بیت ـ علیهم السّلام. ـ بر روى لباس سیاه و استفاده از آن در عزادارى‌آنان اشکال دارد؟” style=”round” color=”green” size=”lg” css_animation=”zoomIn”]اگر باعث وهن نام و مقام اهل بیت ـ سلام الله تعالی علیهم. ـ و مذهب تشیّع نباشد، خیر.

[/vc_toggle][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”غِذاخوردن” align=”align_left” color=”green” style=”dotted” border_width=”3″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_toggle title=”اگر ورزشکارى زیاد غذا بخورد، اشکال دارد؟” style=”round” color=”green” size=”lg” css_animation=”zoomIn”]

هر کس باید به تناسب بدن خود، غِذا بخورد؛ به گونه‏‌اى که از کم یا زیاد خوردن، ضرر «مهمّی» بر بدن وارد نشود.

نَه چندان بخور کز دهانت برآید / نَه چندان که از ضعف، جانت درآید

[/vc_toggle][vc_text_separator title=”درباره‌ی مسائل خانواده‌” align=”align_left” color=”green” style=”dotted” border_width=”3″][vc_toggle title=”آيا مرد می‌تواند عقايد و اخلاقش را به خانواده‌اش تحميل كند و آنان را مجبور كند كه بر طبق ميل او عمل كنند؟” style=”round” color=”green” size=”lg” css_animation=”zoomIn”]

اين پرسش، فرض‌هاى گوناگونی دارد؛ مثلاً: اگر پدر، اين كار را براى امر‌به‌معروف واجب یا نهى‌ازمنكر واجب انجام دهد، واجب و لازم است و اگر به نيّت اذيّت‌كردن آنان انجام دهد يا اين كار عرفاً اذيّت آنان محسوب شود، حرام است و در هر صورت، بر زن واجب است كه در حقوق زِناشويى و بيرون‌رفتن از منزل، از شوهرش اطاعت كند (1) و فرزند بايد از پدرش اطاعت كند؛ مگر اين كه او دستور به گناه‌کردن یا ترک واجب دهد.

1) ر.ک: احكام روابط زن و شوهر و همسردارى، ص 100، پرسش 99.

[/vc_toggle][vc_toggle title=”حكم صدقه‌دادن زن به فقير در هنگام نبودن شوهرش چيست؟” style=”round” color=”green” size=”lg” css_animation=”zoomIn”]

در دو صورت اشكال ندارد:
1. زن، مطمئن باشد كه شوهرش راضى است (1)؛
2. صدقه از مال شوهرش نباشد.

در هر دو صورت، صدقه‌دادن او نبايد با حقوق شوهر، ناسازگار باشد؛ مثلاً: اگر براى صدقه‌دادن بايد از خانه بيرون برود و شوهرش راضى نيست، نبايد صدقه بدهد.

1) ر.ک: احكام روابط زن و شوهر، ص 105، پرسش 107.

[/vc_toggle][vc_toggle title=”آيا مادر می‌تواند در حضور فرزندانش كه مميّز يا كوچک‌تر از سنّ تمييز هستند، پوشش كم داشته باشد؟” style=”round” color=”green” size=”lg” css_animation=”zoomIn”]

اگر آنان مميّز (1) هستند و مادر احتمال می‌دهد كه نگاه آنان به بدن او، موجب تحريک شهوتشان می‌شود، بِنا بر احتياط واجب بايد بدن و موى خود را از آنان بپوشاند؛ البتّه آيت‌اللّه مكارم، اين كار را به‌تر می‌داند؛ نه احتياط واجب.

1) ممیّز: کودکی که خوب و بد را تشخیص می‌دهد.

[/vc_toggle][vc_toggle title=”اگر کودک من يا کودکى كه من باید از او مواظبت كنم، كار بدی انجام دهد، مثلاً: قرآن كريم را زير پا بگذارد، گناه كرده است؟” style=”round” color=”green” size=”lg” css_animation=”zoomIn”]

گناه درباره‌ی انسان‌هاى بالغ است و درباره‌ی كودکِ غیربالغ صدق نمىكند؛ امّا پدر، مادر و سرپرست كودک نبايد بگذارند كه او چنين كارهايى را عمداً انجام دهد يا به آن‌ها عادت كند.

[/vc_toggle][/vc_column][/vc_row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا